2-2-ALTIET

Mit gasfyr og måler

Kan det betale sig at skifte til et nyt fyr?
Et gasfyr holder typisk i mere end 20 år. Hvis du har et ældre ikke-kondenserende gasfyr, kan du spare 15 - 20% på din varmeregning ved at skifte til nyt gasfyr. Kontakt din VVS-installatør for en vurdering af dit gasfyr.
Hvad er et kondenserende gasfyr?
I et kondenserende fyr udnyttes den varmeenergi, der er i vanddampene, hvilket betyder, at der kan udvindes ca. 10% mere energi af en given mængde gas. Ældre ikke-kondenserende fyr bortleder dampen via aftrækket til glæde for fuglene. Alle nye gasfyr, der sættes op i Danmark skal være af den kondenserende type, ifølge Bygningsreglementet.
Skal jeg omstille mellem sommer- og vinterdrift på fyret?
Nyere gasfyr stiller selv om mellem sommer- og vinterdrift, mens ældre fyr ofte kræver manuel omstilling.
Mit gasfyr varmer ikke nok, hvad gør jeg?
Hvis du har tegnet en serviceaftale med os, skal du blot kontakte os, og du vil hurtigst muligt blive ringet op af en VVS'er. Hvis du ikke har tegnet en serviceaftale hos os, skal du tage kontakt til en VVS-installatør for at få en aftale om reparation. Vi kan anbefale, at du derefter tegner en serviceaftale hos os, så sørger vi for at tjekke dit gasfyr fast hvert andet år. Dette er nemt og billigt, og du betaler blot over din gasregning.
Mit gasfyr larmer, hvad gør jeg?
Hvis du har tegnet en serviceaftale med os, skal du blot kontakte os, og du vil hurtigst muligt blive ringet op af en VVS'er.  Hvis du ikke har tegnet en serviceaftale hos os, skal du tage kontakt til en VVS-installatør for at få en aftale om reparation. Du kan finde en liste på vores hjemmeside. Vi kan anbefale, at du derefter tegner en serviceaftale hos os, så sørger vi for at tjekke dit gasfyr fast hvert andet år. Dette er nemt og billigt, og du betaler blot over din gasregning.
Hvad gør jeg, hvis mit gasfyr ikke virker?
Hvis du har tegnet en serviceaftale med os, skal du blot kontakte os, og du vil hurtigst muligt blive ringet op af en VVS'er.  Hvis du ikke har tegnet en serviceaftale hos os, skal du tage kontakt til en VVS-installatør for at få en aftale om reparation. Vi kan anbefale, at du derefter tegner en serviceaftale hos os, så sørger vi for at tjekke dit gasfyr fast hvert andet år. Dette er nemt og billigt, og du betaler blot over din gasregning.
Hvornår skal jeg aflæse min måler?
Du modtager en mail, sms eller aflæsningskort, når det er tid til årsaflæsning.
Hvordan aflæser jeg min måler?
Når du skal aflæse gasmåleren, skal du læse tallene fra venstre mod højre. Det er kun de sorte tal, der skal aflæses.
Hvor finder jeg min måler?
Som hovedregel sidder din måler ved siden af dit gasfyr. Den kan dog også være placeret udenfor dit hus.
Kan jeg få flyttet min måler?
Ja, det kan du sandsynligvis. Du bedes kontakte din distributør (det selskab, der ejer gasledningerne i dit område) for at få en vurdering af dine ønsker. Hvis du bor på Fyn, er det os, der er din distributør. Bor du ikke på Fyn, kan du finde kontaktoplysninger på den særskilte regning, du modtager fra distributøren.
Hvor fejlmelder jeg min gasmåler?
Gasmåleren ejes af din distributør (det selskab, der ejer gasledningerne i dit område), og derfor skal du melde fejl hos dem. Hvis du bor på Fyn, er det os, der er din distributør. Bor du ikke på Fyn, kan du finde kontaktoplysninger på den særskilte regning, du modtager fra distributøren.
Er det gas, der lugter af?
Naturgas er tilsat et middel, så det lugter af rådne æg og dermed ikke er til at tage fejl af. Hvis du kan lugte gas, skal du: • Lufte ud • Lukke for hovedhanen i det grønne regulatorskab udenfor eller lukke ved måleren • Undgå rygning eller brug af åben ild • Undgå at bruge fastnettelefon, ringeklokke, lyskontakter eller andet, som kan give gnister • Kun bruge mobiltelefon i det fri • Tilkald derefter en VVS-installatør
Jeg har brug for en VVS-installatør, hvad gør jeg?
Du finder en liste over vores samarbejdspartnere på vores hjemmeside.

Har du ikke fundet svar på dit spørgsmål?

Flere grunde til at vælge Energi Fyn

1-3-STYRSELV

Over 100 års erfaring med forsyningsprodukter

Vores historie går 125 år tilbage, og vi er et af de ældste energiselskaber i Danmark.

1-5-STYRSELV

Kompetent og personlig service

Vi tilbyder kompetent og personlig kundeservice og er kåret som energiselskabet med den højeste kundetilfredshed de sidste to år.

Icon - NemtSkifte

Et nemt skifte

Det er nemt at skifte gas- og elleverandør. Vi klarer opsigelse og alt papirarbejde for dig.